Beker (intern), Intern, Uitgelicht, Volwassenen

Zwart schaken loont niet

Van de 11 partijen in de 27e ronde van de interne competitie van de Baarnse Schaakvereniging eindigden er liefst 10 in winst voor de witspelers. Alleen Izaäk Schipper ondervond te veel last van omgevingslawaai en moest zwartspeler Martin Bunschoten de winst gunnen. Remises waren er niet.

Hoewel er een gezegde is van ‘wit begint en wint’, komt het zelden voor dat zo veel witspelers dat dan ook echt doen. Meestal wordt er wel een foutje gemaakt waardoor de ontwikkelingsvoorsprong teniet gedaan wordt en zwart het initiatief overneemt. Zo niet afgelopen vrijdag. Koploper Ashley Krishnasing profiteerde dubbel. Niet alleen won hij van Thur Breukers, ook vergrootte hij zijn voorsprong op zijn naaste concurrenten, want de nummers 2 tot en met 5 speelden niet. Het was wel een moeizame overwinning voor de koploper. Thur Breukers verdedigde zich kundig in de Franse opening en hoe Krishnasing ook manoeuvreerde, Breukers wist steeds een riposte te verzinnen. Een remise was een verdiend resultaat geweest, maar in het verre eindspel met nog maar weinig materiaal op het bord liet Breukers zich alsnog de kaas van het brood eten. Kasper Wiegers won in een enerverend duel van Ed Duister. In een Caro-Kann koos Wiegers met wit zoals gebruikelijk voor de scherpste variant en offerde vrolijk een pion in ruil voor actief spel. Ed Duister wist dit goed te weerstaan, ondanks dat Wiegers al snel zijn pion via een kleine combinatie terugwon. In het middenspel liet Duister echter wat steekjes vallen waardoor zijn stelling snel verslechterde. In een eindspel van loper tegen paard liet Wiegers met een pion meer blijken inmiddels een prima eindspeltechniek te hebben ontwikkeld, en voerde de partij met vaste hand knap naar winst. David Knight profiteerde al snel van een klein foutje in de opening van Werner Raudenbusch. In de partij van Henri Spijkerman tegen Mario Lambrechts kwam zwart passief uit de opening en kreeg Spijkerman de kans langzaam de druk op zwarts koningsvleugel op te voeren. Uiteindelijk werd een mataanval knap bekroond met een Dameoffer met onontkoombaar mat. Bert van Klingeren won dankzij gedurfd aanvalsspel 2 pionnen van Ton Koekkoek en dat voordeel stond hij niet meer af.
De nieuwelingen Nelly Khalioullina en Frits Kok blijven sterk presteren. Beiden haalden vrijdag hun 7e overwinning. Khalioullina had daar 15 partijen voor nodig, maar Kok slechts 9.

Beker
Na Raudenbusch is Rob Boss de 2e speler, die de halve finale van de B-bekerstrijd haalde. In een scherpe partij brak hij uiteindelijk door de verdediging van Rienk Andriessen na een fout van laatstgenoemde. Uit de partijen Van Lier – Keijzer en De Vries – Lambrechts moeten de andere halve finalisten komen.
In de strijd om de A-beker wordt binnenkort in de partijen Lensink – Meijer en Van Voorthuizen – Brantjes om een plaats in de finale gestreden.

Alle uitslagen ronde 27:

8	Spijkerman	629
9	Duister		617
10	Van Schaik	590

Vrijdag 1 mei wordt ronde 28 van de interne competitie gespeeld, vanaf 19.45 uur in het Rode Kruisgebouw, Burgemeester Penstraat 6 in Baarn. Het eerste achttal van Baarn speelt dan zijn laatste competitiewedstrijd, uit tegen Vegtlust.

2 comments

1. Dank, Henri, maar vooral ook door jouw input natuurlijk! En niet te vergeten (was ik wel vergeten dus): de gezellige overzichtsfoto is door jou gemaakt!

Comments are closed.