Zelfs wandelvierdaagse leidt schakers niet af

Mede door het Pinksterweekend was de opkomst afgelopen vrijdag laag in de 9e ronde van de derde cyclus van de interne competitie van de Baarnse Schaakvereniging. Ook was er de nodige afleiding door de langs De Leuning lopende wandelvierdaagse. Toch werd er uiteindelijk geconcentreerd en soms verrassend geschaakt.In de speelzaal van De Leuning was het stil, maar buiten liepen honderden wandelaars schreeuwend en zingend langs onder enthousiaste begeleiding van de nodige muziekkorpsen. Des te verrassender was het dan ook dat Reinier Schaap juist deze avond zijn eerste schaakpartij in deze cyclus won. Doorgaans is Schaap namelijk snel afgeleid door achtergrondrumoer. Tijdens zijn partij tegen Paul Evers had hij duidelijk geen last van het kabaal. Schaap opende agressief en Evers zag diens gevaarlijke aanval te laat aankomen. Mogelijk was Evers wel uit zijn concentratie door het tumult van de wandelvierdaagse, maar dat doet niets af aan de knappe prestatie van Schaap.

Topprestaties
Schril contrast met die eerste overwinning van Schaap zijn de prestaties van Pascal Losekoot dit seizoen. Jan Overbeek speelde sterk en maakte het Losekoot knap lastig. Maar mede door tijdnood bij Overbeek en de rust en stabiele stelling van Losekoot kon laatstgenoemde zijn zoveelste overwinning bijschrijven. Met nog drie ronden te gaan heeft Losekoot de clubtitel eigenlijk al binnen. Bijzonder is echter dat hij na de eerste en tweede ook nog zicht heeft op het winnen van de derde cyclus. Het verschil met Pandelaar is nog maar erg klein.
Hans van Briemen leverde ook bijna een topprestatie tegen Marco Meijer. Hij kwam echter één tempo tekort om de driedimensionaal gevaarlijke mataanval van Meijer te pareren. De winst van Conrad Keijzer op Rien van Brummelen mag ook best een topprestatie genoemd worden.

Verdedigen
Rob Boss leek tegen Ton Koekkoek al snel de winnende zet te spelen. Koekkoek vond toch de correcte verdediging en nam langzaam maar zeker zelfs het initiatief over. De nooit remise accepterende Boss verdedigde echter ook secuur. In het eindspel brak de eerder opgelopen achterstand in pionnen Koekkoek alsnog op. Thijs Michels en Wim van Teutem maakten er een lange en spannende partij van. Van Teutem kon geen beslissende bres slaan in de verdediging van zijn tegenstander, terwijl Michels wel een gaatje vond. Dat was beslissend.
Ger Oldekamp en Johan Vermulst probeerden het wel, maar schoven alles dicht en vonden geen gaatjes. Dit leidde tot de enige remise van de avond.

Uitslagen van de 9e ronde
Uitslagen