Van Kampen op 5,5 uit 8

Robin van Kampen speelt in Turkije mee bij het WK Jeugd. Hij staat, na een spannende overwinning in de achtste ronde, nu op 5,5 punt. Volg de negende ronde live.

• Officiële website

• Live partijen U16

De meeste wedstrijden beginnen om 15:00 uur (lokale tijd), er is een rustdag op 17 november. Op de laatste speeldag, 22 november, beginnen de partijen om 10:00 uur.

Na tweede in Europa geworden te zijn, kan je stellen dat de verwachtingen hoog zijn. Robin, de jongste Nederlandse Internationaal meester ooit (en lid van onze vereniging), viert tijdens het toernooi zijn vijftiende verjaardag.

Ronde 1: Winst met een spectaculair torenoffer
    De eerste partij won Robin met een spectaculair torenoffer:

17. Re6 fxe6 18. dxe6 Bxe6 (18… Qb6 19. exd7+ Nxd7 20. Nd5) 19. Nxe6 Qe5 20.
    Bb7 Rc4 21. Bxa6 Kf7 22. Bxb5 Rg4 23. Nd8+ Kg7 24. h3 Rh4 25. Nf7 Qc7 26. Nxh8
    Kxh8 27. Qf7 Bh6 28. b3 Rf4 29. Bc4 Qb6 30. Kh1 Rxf2 31. Ne4 Zwart gaf op.

De analyse vindt plaats vanaf 14:00 uur in Playchess in de kamer “Uitzendingen” onder KNSB. Er is kunnen maximaal 15 personen tegelijk meedoen. Kosten: geen.

Ronde 2: Winst
    Een mooie overwinning, lange partij met een stukje techniek op het eind. 2 uit 2.

Ronde 3: Ouch!
    Een nederlaag op z’n vijftiende verjaardag, ik denk dat ik weet wie Robin niet op z’n feestje zal uitnodigen. De zwarte dame kwam ineens de stelling binnen, en toen ik vanuit Eindhoven keek, zag het er al erg slecht uit. 2 uit 3.

Ronde 4: Remise
    Alweer een tegenvaller, na een ingewikkelde Siciliaanse Rauzer variant. We keken met een groepje mee, maar de stelling was wel erg ingewikkeld. De stelling zag er op een gegeven moment wat eng uit voor Robin, maar even later kwam zijn koning zoals verwacht op de damevleugel veilig te staan en leek het Robin die voordeel had. Na wat ruilen over en weer bleef een remise toreneindspel over.

Ronde 5: Winst!
    Maandagochtend; partij niet gezien. Robin mag vanmiddag weer aan de bak, op bord zeven, weer live dus.

Ronde 6: Ten onder
    Robin offerde een pion voor ogenschijnlijk mooie compensatie, maar zijn tegenstander vocht stapje voor stapje terug. De rustdag zal goed uitkomen.

Ronde 7: Winst
    Partij was niet live te volgen, morgen weer live tegen de Georgiër Giorgi Nikolashvili.

—Pascal Losekoot