Stuivertje wisselen aan kop schaakcompetitie

Vorige week had Jarno Witkamp de leiding van de interne schaakcompetitie nog moeten overdragen aan Peter van de Veer. Vrijdag pakte Witkamp de koppositie weer terug door Van de Veer in een rechtstreeks duel te verslaan. De achtervolgers Waldemar Moes en Pascal Losekoot speelden onderling remise en konden daardoor niet langszij komen. Bert van Klingeren verraste met een overwinning op Marco Meijer en staat nu vijfde.Bij de partij tussen de verkouden Witkamp en Van de Veer leek het vooral "wie het hardst niest, niest het best ". Die strijd eindigde onbeslist, maar de strijd op het schaakbord werd duidelijk gewonnen door Witkamp die daardoor de eerste plaats weer terugpakte. Pascal Losekoot en Waldemar Moes kennen elkaar door en door en wilden geen al te grote risico’s nemen. Losekoot stond wellicht ietsje beter, maar beiden stelden zich tevreden met een gelijkspel.

Marco Meijer liet al snel een loper insluiten door Bert van Klingeren. Meijer kreeg wel compensatie in de vorm van een verre vrijpion. Hierdoor kon hij zelfs een stuk terugwinnen omdat nu bij Van Klingeren een loper werd ingesloten. Daarbij gingen wel twee pionnen verloren en Van Klingeren leidde het eindspel rustig naar winst. Ook Jan Overbeek en Vincent Pandelaar speelden een spannende partij. Overbeek kwam zoals gebruikelijk weer in enorme tijdnood, maar daardoor liet hij zich dit keer niet afleiden en hij won de partij.

Snel
Arthur Vlug stond vaker buiten de schaakzaal dan dat hij achter het bord zat, maar zijn snelle spel was voldoende om Rob Boss te verslaan. Simon van Voorthuizen kwam niet verder dan remise tegen Johan Vermulst. Het duel tussen de jeugdigen Kasper Wiegers en Levente Vervoort werd al snel in het voordeel van Vervoort beslist. De eveneens jonge Gino de Mon speelde een lange partij tegen Rienk Andriessen. Hier gaf de ervaring de doorslag. Een snelle fout van Werner Raudenbusch bleef hem de gehele partij achtervolgen. Michiel van Schaik hield het hoofd koel en won de partij.

Ger Oldekamp speelde het klaar een witte vrijpion naar de zevende rij te dirigeren. Daan Lensink moest wel even oppassen, maar had zelf voldoende aanval om de winst binnen te halen. Ook Paul Evers had voldoende aanval en leek binnen enkele zetten te gaan winnen. Hij gaf echter tegenstander Hans van Briemen de kans schaak te geven en verrassend genoeg kon Van Briemen daarna mat geven.

Bij de partijen Meeuwissen-Ensink, T. Michels-Vegter, Boogaerts-Van Brummelen en Van Tent Koekkoek was het telkens de ratingfavoriet die de partij won. Conrad Keijzer maakte er een lange partij van tegen Reinier Schaap. Keijzer hoopte op remise, maar toen zijn vlag viel was inmiddels ook de stelling gewonnen voor Schaap.

Uitslagen van de [[RONDE]]e ronde

8. Meijer       	326
9. Lensink      	316
10. Overbeek    	313