Intern, Uncategorized, Volwassenen

Rustige start competitie

Met zes partijen in de eerste ronde van de interne competitie is het nieuwe schaakseizoen rustig van start gegaan. Om diverse redenen waren veel spelers afwezig. De meest verrassende overwinning kwam op naam van Henri Spijkerman die Marco Meijer versloeg. Martijn Kruiswijk en Rien van Brummelen speelden de partij van de week.

Vakantie, studie, begeleiding bij het door de vereniging georganiseerde jeugdschaakkamp en het spelen van een toernooi in Bunschoten waren zomaar een aantal van de redenen voor afwezigheid van een groot aantal schakers. Desondanks ging de nieuwe competitie van start, na een openingswoord van Cor de Vries namens de Leuning en Daan Lensink, de wedstrijdleider van de avond.

Al snel bleek dat de schakers de zomerperiode op heel verschillende wijze hadden doorgebracht. Marco Meijer had na de laatste ronde van het vorig seizoen geen bord meer aangeraakt, terwijl Henri Spijkerman scherp was gebleven tijdens de zomerschaakavonden en het spelen van partijen op internet. Daar had hij ook zijn nieuwe opening 1. b4 geoefend. Meijer bleek daar niet van ondersteboven, maar verslikte zich even later wel in een offermogelijkheid op het veld f7. Dat betekende dat Meijer het seizoen weer met een verlies begint, nadat vorig jaar Rob Boss in de eerste ronde te sterk bleek.

Diezelfde Boss kwam ook nu weer goed uit de startblokken. In een middenspel met twee torens en twee lopers kon Boss actiever spelen dan Bert van Klingeren met twee torens en twee paarden. Van Klingeren kon zijn stelling nog wel verbeteren, maar trok toch aan het kortste eind. Peter Vegter begon het seizoen niet goed. Ger Oldekamp profiteerde van de fouten van zijn tegenstander en startte dus met een overwinning.

Touwtrekken

Martijn Kruiswijk en Rien van Brummelen speelden een spannende partij touwtrekken. Beiden hadden aanvallend goede kansen. Zelfs toen Kruiswijk een loper weggaf, bleef het spannend omdat zijn vrijpionnen een sterk compensatie vormde. De meer ervaren Van Brummelen wist het uiteindelijk wel goed af te maken. Een videoanalyse van deze partij is terug te vinden op de website van de Baarnse Schaakvereniging.

Ook Erik van Lier had sterke compensatie met zijn vrijpion tegen het paard van Johan Vermulst. De pion bereikte bijna de overkant, waardoor Vermulst eieren voor zijn geld koos en genoegen nam met remise. Het tweede gelijkspel van de avond was het duel tussen Werner Raudenbusch en Ed Duister. Raudenbusch was terug van weggeweest en kwam met zijn favoriete opening op het bord. Het voordeel ging daarna heen en weer. Nadat Duister een eerste remiseaanbod had afgeslagen bood hij het even later toch zelf aan wat dankbaar door Raudenbusch werd aangenomen.

Uitslagen ronde 1

Van Lier – Vermulst               remise

Raudenbusch – Duister           remise

Spijkerman – Meijer                1-0

Van Klingeren – Boss             0-1

Kruiswijk – Van Brummelen 0-1

Vegter – Oldekamp                0-1

Aanstaande vrijdag is er geen competitieronde, maar komt Hoogland op bezoek om een massakamp te spelen. De tweede ronde van de interne competitie wordt gespeeld op vrijdag 21 september vanaf 19.45 uur. De jeugd speelt elke vrijdag vanaf 18.30 uur, eveneens in de Leuning, Oranjestraat 8.