Monsterscore schakers Baarn 2

Voor de derde ronde moesten de schakers van Baarn 2 thuis aantreden tegen het derde team van Doorn-Driebergen. Omdat het team compleet was ging het in dezelfde opstelling van start als de vorige wedstrijd.Rien van Brummelen kon met wit aan het zesde bord openen met c4 en e4. Mark Hoos gooide al snel al zijn stukken naar de koningsvleugel, zodat Van Brummelen de a- en b-pion kon laten doorstomen naar de vijfde en zesde rij. Leuk voor later moet hij gedacht hebben. Van Brummelen is nooit zo’n favoriet van rokeren geweest en ook nu hoopte hij op ruimte voor de toren op de g-lijn. Na het grote afruilen kwam de e-lijn open, dat was minder, want daar stond de koning nog. Die ene pion voorsprong die Van Brummelen had is dan moeilijk vast te houden. Na langdurig rekenwerk zag hij een gaatje voor een aanval. Een aftrekaanval van Hoos gooide nog bijna roet in het eten, maar een tussenschaakje redde de situatie. Pionnen op a5, b6 en c7 moesten de winst gaan brengen. Een onhoudbare dubbele aanval op de laatste vrijpion van Hoos was voldoende voor een handdruk en een 1-0 voorsprong.

Peter van de Veer speelde met wit op bord 2 een Siciliaanse opening waarbij een mooie open partij ontstond. Wit kwam daar iets beter uit maar had moeite de wedstrijd echt naar zijn hand te zetten en de koningsstelling open te breken. Hierdoor dreigde er een moeizaam eindspel. Met de 19e zet maakte Brands met zwart een foutje, waarbij Van de Veer met een afruil dreigde en twee zetten later lag er een onhoudbaar mat op het bord.

Blind vliegen en ongevraagd advies
In een Italiaanse opening speelde Rob Boss aan bord 3 de eerst tien zetten op de automatische piloot conform het boekje. Na 24 zetten stond er een spannende stelling op het bord met over en weer dreiging. Een blunder van Hengeveld ruimde het witte vrouwelijk schoon en hielp Baarn aan een 3-0 voorsprong.

Kasper Wiegers speelde een spannende pot op het 5e bord tegen Berisa, de man zonder armen. Dat maakte het overzicht op het bord wat lastig met al dat ijzerdraad voor je neus. Berisa had een aanval op damevleugel van Wiegers waar zijn koning stond en Wiegersr had een aanval op de koningsvleugel waar de koning van Berisa zich had verstopt. Halverwege kwamen er twee herhalende zetten op het bord en werd Wiegers bij voorbaat maar vast gewaarschuwd voor remise. Maar hij zette door, kreeg een vrijpion en maakte het perfect af. Halverwege waren er allemaal winstpartijen, dit kon toch niet meer fout gaan?

Voor de wedstrijd hadden Van Schaik en Van Brummelen nog tegen elkaar gezegd dat ze voor de 7-1 gingen. Michiel van Schaik wilde echter graag winnen deze keer. Hij speelde met zwart tegen Van Ruler, een ex-speler van Bunnik met een rating van 1739. Die opende met d4 en Van Schaik besloot op een gegeven moment de stelling open te breken, wat hem een vrijpion opleverde op c5. Hierdoor had Van Schaik erg veel moeite om zijn stukken verder te ontwikkelen en aan zijn vrijpion te werken. Wit offerde iets te makkelijk een toren, hij stond toen een pion voor en gaf Van Schaik hiermee nieuwe mogelijkheden. Met een uur minder op de klok haalde deze net de tijdcontrole en besloten ze samen tot remise. De wedstrijd was binnen met 4½-½.

Yme Brantjes, met wit op het vierde bord tegen Visser, koos voor het Siciliaans. Hij kwam een beetje verdrukt te staan, maar wist zich daar aan te ontworstelen. Brantjes won een kwaliteit met een dubbele loperaanval en speelde het gedegen naar winst in het eindspel.

Paardenspel
De vierpaardenopening kwam op het achtste bord bij Ton Koekkoek tegen Gramser, een visueel gehandicapte. Na een korte rokade van Gramser en een korte van Koekkoek met wit de Baarnaar heel veel druk zetten op de zwarte koningsvleugel. Door de lange rokade stonden er erg veel stukken van zwart gebonden en was Koekkoek in staat eerst met zijn paard binnen te komen, later de dame erbij te betrekken en uiteindelijk mat te zetten.

Het wachten was op Hans van Briemen aan bord 7. Jongeneel begon evenwichtig en de opening kwam voor Van Briemen goed uit de verf. Hij had veel gevaarlijke lijnen, maar Jongeneel had alles door. Een pionoffer op a6 van Van Briemen leverde hem later twee pionnen op en een gevaarlijke open lijn, waarbij een pion kon doordringen tot de zevende rij. Hierdoor werd Jongeneel gedwongen paard en toren op zijn plek te houden voor de verdediging en kon de witte koning van Van Briemen zich ook in de aanvalsstrijd gaan mengen. Dit leverde hem stukwinst op en ook de partij.

Een monsterscore, 7½-½ winst op een tegenstander met ongeveer dezelfde rating als Baarn 2 te weten 1511 tegen 1505. Een prachtig resultaat en voor herhaling vatbaar op 14 februari tegen Hilversum. Baarn 2 gaat ongeslagen aan de leiding in de 3e klasse A van de SGS.
—Rien van Brummelen