Beker (intern), Intern, Uitgelicht, Volwassenen

Koplopers maken geen fout

De top 3 van de interne competitie van de Baarnse Schaakvereniging maakte geen fout. Er waren enkele bekerwedstrijden en de nieuwkomers en dames doen het goed.

In ronde 20 van de interne schaakcompetitie maakten de koplopers geen fouten. Koploper Ashley Krishnasing won van Jan Timmerman. Laatstgenoemde noemde het ‘een goede les’. Yme Brantjes was te sterk voor Michiel van Schaik. Regerend clubkampioen Pascal Losekoot had veel moeite met Henri Spijkerman in de langste partij van de avond. Spijkerman probeerde met een speculatief stukoffer Losekoots trage ontwikkeling af te straffen, maar Losekoot ging er na lang denken niet op in. In een dubbeltoreneindspel wist Spijkerman in wederzijdse tijdnood de winstweg niet te vinden, waarna Losekoot het resterende eindspel op instructieve wijze alsnog naar zich toetrok.
BSVronde20-1 (foto Henri S.)
Dames schaken goed
Iets lager op de ranglijst lieten de dames van de Baarnse Schaakvereniging zien dat ze ook best hun mannetje staan. Nelly Khalioullina is aan haar eerste seizoen in Baarn bezig, maar had al 5 overwinningen achter haar naam staan. Tegen Henk Meeuwissen ontspon zich een fraai schaakspel, maar uiteindelijk bleek Khalioullina de sterkste. Suzan Roothaan is al aan haar tweede seizoen bezig en boekte ook al 4 zeges dit seizoen. Tegen Walter Schram leek de partij in remise te eindigen, maar door beiden werden foutjes gemaakt. Schram maakte echter de laatste fout, waardoor Roothaan haar 5e zege van het seizoen kon bijschrijven.
Nieuwkomer Frits Kok werd behoorlijk in het nauw gedreven door Johan Vermulst. Een mataanval kon hij net voorkomen. Omdat Vermulst twee vrijpionnen van Kok onderschatte, kreeg hij de pin op de neus. Kok is nog maar sinds januari lid, maar boekte hiermee al zijn derde overwinning. Weer een nieuwkomer om rekening mee te houden.

Revanche
Rien van Brummelen nam in een lange, interessante partij revanche voor zijn eerdere nederlaag dit seizoen tegen Martijn Kruiswijk. Martin Bunschoten nam eveneens revanche. Van Izaäk Schipper had hij eerder verloren, maar hij trok de stand weer gelijk door een prima overwinning. Mario Lambrechts had eerder dit seizoen met wit verloren van Bert van Klingeren. Het lukte hem vrijdag met de zwarte stukken niet om revanche te nemen.
Marco Meijer en Rob Boss hadden elkaar dit seizoen nog niet ontmoet, maar Rob Boss moet nu hopen dat hij nog een kans op revanche krijgt. Hetzelfde geldt voor Ton Koekkoek. Tegen Conrad Keijzer stond hij na een half uur eigenlijk al verloren. Dankzij sterk verdedigingswerk kon hij de partij nog rekken tot laat op de avond. Toen sloeg de voorzichtig, maar foutloos, schakende Keijzer eindelijk knap toe.
BSVronde20-5 (foto Henri S.)
Bekerstrijd
In de strijd om de A-beker stond de partij tussen Simon van Voorthuizen en Ed Duister op het programma. Het werd een partij waarin beide spelers wat steken lieten vallen. In een gelijkstaand middenspel met toren en zes pionnen liet Duister zich de kaas van het brood eten. Van Voorthuizen speelde het daarna uitstekend uit. Van Voorthuizen door naar de halve finale.
Voor de B-beker speelden Erik van Lier en Henk Willemse een zeer gelijkopgaande partij. Die eindigde dan ook in remise. De winnaar van dit duel moest dus uit een snelschaakpartij (10 minuten per persoon) komen. Van Lier bleek de snelste en beste en gaat door naar de kwartfinale.

Alle uitslagen ronde 20:
8.	Knight			469
9.	Van Schaik		467
10.	Breukers		414

Vanavond speelt Baarn 1 een uitwedstrijd in Bussum tegen BSG 3. Vrijdag 6 maart speelt Baarn 2 vanaf 19.30 uur thuis tegen Hoogland 2. Ronde 21 van de interne competitie start die dag om 19.45 uur. Meer informatie is te vinden op www.baarnseschaakvereniging.nl

8 comments

1. Fijn om te ‘horen’, Ashley. En dan vergat ik nog te melden, dat de foto’s van Henri S. zijn. Dus zeker ook credits voor hem.

1. Bravo Ton, knap verslag van mijn partij met Johan, het ging inderdaad zoals je beschrijft in het verslag!

2. mooi hoor, maar dat ze op zondagavond alvast vooruit spelen met het eerste lijkt me wat al te gortig.
    slip op de muis?

1. Geen slip van de muis, Rien. In de Baarnsche Courant van maandag klopt het helemaal, maar ik had het voor de website wel moeten aanpassen, natuurlijk:(

3. Praktisch de hele aanwezige club op 3 foto`s gekregen, knap staaltje fotografie, en om niet te vergeten, ook weer leuk geschreven!

4. “Wie schrijft blijft”, is een gezegde. Gelukkig had nog niemand opgemerkt, dat ik de uitslag van mijn eigen partij onjuist had vermeld! Helaas kan ik dat in de Baarnsche Courant niet zo eenvoudig herstellen. Sorry Conrad!

5. haha ton.k dat is niet zozeer de probleem, want baarnsche courant daarvoor werd ook fout bij mijn partij, 🙂

Comments are closed.