Baarnse Schaakvereniging bloeit op

In korte tijd konden twee nieuwe seniorleden begroet worden. Dat is hard nodig na de aanzienlijke terugloop in het ledenaantal bij de senioren. De nieuwe leden Ed Duister en Erik van Lier brengen ook weer nieuw elan in de interne schaakcompetitie. Aan de kop echter geen nieuw gezicht: meervoudig clubkampioen Pascal Losekoot toont zijn aspiraties voor dit nieuwe seizoen.Na een verdienstelijke remise tegen Werner Raudenbusch vorige week, wist nieuwkomer Ed Duister zijn eerste zege te pakken. Conrad Keijzer bood veel tegenstand, maar tegen het aanvallend geweld van Duister kon hij het niet houden. Duister bouwt zijn vorm langzaam maar zeker op en is nu al in de toptien te vinden. Erik van Lier – de andere nieuwkomer – deed vrijdag voor het eerst mee in de Baarnse interne competitie. Hij speelde gewaagd tegen Rob Boss, maar een paardoffer had niet het gewenste resultaat en Boss kon zijn eerste overwinning boeken. Toch liet Van Lier al zien een aardig partijtje op het bord te kunnen brengen.

Gemiste kansen
Paul Evers en Yme Brantjes kwamen al snel in een eindspel terecht. Een pionnenmeerderheid van Evers bood kansen tegen het paard van Brantjes, maar Evers kon niet verhinderen dat Brantjes de pionnen met zijn paard ophaalde, zodat promotie er niet in zat. Het betekende de enige remise van de avond.
Thijs Michels en Jan Overbeek speelden een interessante partij voor de bekercompetitie. Michels had een zeer dreigende koningsaanval, maar zette zijn aanval net in de verkeerde volgorde in waardoor het voordeel meteen doorslaggevend naar Overbeek ging.
Hoewel beide spelers het niet hadden opgemerkt, bleek later dat Ton Koekkoek zijn partij tegen Daan Lensink eigenlijk had moeten winnen. Door met een loperoffer schaak te geven gaf Koekkoek echter zijn voordeel weg. Had hij met zijn paard schaak gegeven dan had Lensink mat niet meer kunnen voorkomen. Nu ging de winst toch naar Lensink die daarmee zijn positie in de toptien aanzienlijk versterkte.

Strijd om koppositie
In de langste partij van de avond bond koploper Marco Meijer de strijd aan met Pascal Losekoot. Een sterk kwaliteitsoffer dat hem een vrijpion opleverde, was uiteindelijk beslissend voor de winst van Losekoot. De meervoudig clubkampioen neemt daardoor de koppositie van Meijer over. Ashley Krishnasing doet ook volop mee in de strijd om de kop na zijn overwinning tegen Kasper Wiegers.

Peter Vegter speelde sterk tegen Ger Oldekamp en zelfs in het eindspel liet hij het niet liggen. Een keurige overwinning staat nu al vroeg in het seizoen achter zijn naam. Arthur Vlug komt door zijn overwinning op Rien van Brummelen ook de toptien binnen. Geertièn de Vries had veel last van een ingesloten loper. Tegenstander Werner Raudenbusch boog dit voordeel langzaam maar zeker in winst om en dat levert hem ook een notering in de toptien op.

Uitslagen van de 3e ronde
Uitslagen