Baarn 1 verliest eerste wedstrijd tegen Paul Keres 4

De teamcompetitie is weer begonnen. Baarn 1 verloor een beetje teleurstellend haar eerste wedstrijd in de SGS Promotieklasse van het utrechtse Paul Keres. Het lijkt erop, dat de baarnaars de tegenstander een beetje onderschat hebben – in iedere geval op sommige borden; zoiets van: die lui zijn toch pas net gepromoveerd en wij doen al een jaartje goed mee in de promotieklasse.

Op bord 1 kreeg Waldemar Moes echter al gelijk te doen met een qua rating veel sterkere speler (2166), P. Hommerson, die trouwens tevens bij het brabantse S.V. Garde speelt en eigenlijk in een te laag team speelt, omdat hij anders – op nationaal niveau – op zaterdag zou moeten spelen. Er ontstond snel een scherpe stelling. Waldemar kwam een toren tegen een loper achter, maar er leek wel compensatie. Zijn tegenstander lette echter goed op en won.

Op het 2de bord speelde Pascal Losekoot met wit tegen G.J. de Pender. Een trucje in de opening kostte in de opening min of meer een pion. Pascal besloot er echter goed voor te gaan zitten, en het bleek interessant tegenspel te geven. Tijdnood en een attente tegenstander hadden echter een nul als resultaat.

Robin van Kampen was niet van de partij. Die speelde in Georgië om het wereldkampioenschap jeugdschaak tot en met twaalf jaar (en is daar uiteindelijk gedeeld 10de geworden). Arthur Vlug verving hem en zorgde ervoor, dat Robin in ieder geval qua score niet gemist werd. Arthur koos op bord 3 vaderlandslievend voor het Hollands. Zijn tegenstander E. Verlinde – die van bord 5 was opgeschoven, doordat J.C. Wakkee door een treinvertraging bij Gouda niet op tijd kon komen – liet een stuk slaan om zodoende een pionnenstorm te veroorzaken. Volgens Verlinde was dit een offer, maar in werkelijkheid was het een blunder, omdat Arthur het allemaal goed kon verdedigen en met een kwaliteit meer (of een heel stuk?) het voordeel van een open lijn voor zijn torens wist te veschaffen. Uiteindeljk won Arthur nog leuk met een tactisch valletje.

De voorzitter, Marco Meijer, was vorig seizoen een vaste kracht van het tweede, maar ook een belangrijke invaller van het eerste team. Dit jaar maakt hij weer vast deel uit van ‘het eerste’. De eerste partij kreeg Marco, spelend op bord 4, het Slavisch op het bord. Hij offerde een pion voor activiteit en dat pakte goed uit. Zijn tegenstander had voor de partij nog tegen zijn teamgenoten gezegd dat hij die variant niet goed kende en thuis nog eens wilde bestuderen. Daar was nu des te meer reden toe, want nadat hij zichzelf in een penning had gezet, speelde het voor Marco als vanzelf en kon deze vrij gemakkelijk het punt binnenhalen.

Dik van Leeuwen speelde op bord 5 met zwart een Najdorf tegen J. van Oosten. In het middenspel dreigde het in remise-vaarwater te komen en daarom nam Dik risico om zodoende via een penning de witte dame in het nauw te brengen. Dat was echter een gevaarlijk risico, omdat Wit daardoor juist gevaarlijke kansen kreeg tegen de zwarte koning wat uiteindelijk culmineerde in mat na ongeveer 2,5 uur spelen. Samen met de partij van Werner Raudenbusch waren dit de eerste partijen, die eindigden en beiden in een nul. Baarn bokste vanaf dat moment dus tegen een 2-0 achterstand op.

Jan Overbeek had op bord 6 een vrij degelijke en aanvallende speler tegenover zich, S. Calinalti. Op het laatst moest Jan nog alle zeilen bij zetten om in tijdnood de remise marge niet te overschreiden. Calinalti kwam aardig met de aanval opzetten, maar kon niet anders dan op een tactische manier de remise te bewerkstelligen door Jan eeuwig schaak toe te staan. Dat moest Jan ook wel doen daar anders mat ging of groot materiaalverlies te verstouwen kreeg.

Martijn Benschop kwam op bord 7 in een remise-achtige stelling in een soort koningsindische partij.
Omdat Baarn inmiddels 2 punten achter stond, probeerde hij nog even door te spelen om te zien of er nog een punt uit te slepen viel, maar daar was het de stelling niet naar en moest dus uiteindeljk in remise berusten.

Werner Raudenbusch kreeg met wit spelend op bord 8 een soort Tschigorin vertediging tegen (1.d4 d5, 2. Pf3 Pc6 (?), 3. c4 Lg4) maar helaas behandelde hij die variant niet goed waardoor hij reeds na de opening al kansloos was.

BSV1-PaulKeres4-Wedstrijdformulier
—Pascal Losekoot & Dik van Leeuwen