Analysehoek, Toernooien, Volwassenen

Arnhem vierkampen, partij-analyse 2

Deze partij won ik met wit. Het was de 3e en laatste ronde van het toernooi in Arnhem. Een interessant idee in het middenspel en het gelukje dat mijn tegenstander
zich niet helemaal correct verdedigde, wat ook niet makkelijk was, bracht mij de winst.

1 comment

  1. ..Ld4! verloor toch na lang rekenen vond Houdini de oplossing: na 27..Tc7 28. Lb5 Td6
    29. De5!, dit idee had ik nog met Fritz bekeken. De stelling zou nog ongeveer gelijk zijn met wellicht een klein plusje voor wit, maar Houdini vond na..h4, zwart moet een zet doen. 30. g3!! Met het idee dat zwart later in tempodwang gaat komen, na ..h3 volgt
    31. a4 met het plan a4-a5, gevolgd door het rennen van de c-pion en daarmee een vormend stoorzender bij de verdediging van de zwarte stukken. Maar na ..hxg3 31. Td3!! werkelijk geniaal gevonden door Houdini (het idee Td3-h3-h7+!) gaat al bijna onvermijdelijk gepaard met het opgeven van het Paard op d4.

Comments are closed.