Duitse schaakavond: jetzt geht’s los!

Vrijdag 8 april werd de derde thema-avond van het seizoen gehouden. Veel leden, maar ook oud-leden en huisschakers kwamen af op een gezellige avond met Duitse hapjes, wijn, bier en de Tarrasch verdediging, die door Henri Spijkerman fähig werd geïntroduceerd. Henri vertelde over de autoritaire Tarrasch (1862-1934), die vond dat zijn zet (…c5) de beste was. Maar was dat ook zo?

300 Partien1

Na deze begeisterde lezing, afgesloten met een explicatie van een fabelhafte partij van Aljechin – na te spelen via de link – werd de Spielfreudigkeit verhoogd door partijen te spelen met als eerste zetten die door de Siegbert Tarrasch werden aanbevolen: 1.d4 d5 2.c4 e6 3.Pc3 c5. Dat viel nog niet mee. Want wat nou als je met zo’n geïsoleerde pion blijft zitten?

Ed Duister en Henri Spijkerman in actie

tarrasch defense

De hapjes, gemaakt door Rob en Pascal

2016-04-08 20.43.13
2016-04-08 20.36.58

Siegbert Tarrasch

“Das Schachspiel hat wie die Liebe, die Musik, die Fähigkeit, den Menschen glücklich zu machen. Ich habe ein leises Gefühl des Bedauerns für jeden, der das Schachspiel nicht kennt, so wie ich jeden bedaure, der die Liebe nicht kennt.” – Tarrasch, Das Schachspiel

2 Responses to Duitse schaakavond: jetzt geht’s los!

1. Ed Duister schreef:

Leuke resumé. Het was weer gezellig, lekker en een mooie inleiding.

2. Ton K. schreef:

De door Rob en Pascal gemaakte Duitse hapjes waren verrassend lekker. Die kunnen duidelijk méér dan alleen maar schaken!